Společnostem, jejichž zaměstnanci často jezdí na služební cesty do zahraničí, s nimiž jsou zákonitě spojeny kromě stravného i další náklady spotřebované v zahraničí – jako nákup pohonných hmot, mýtné, jízdné ve veřejné hromadné dopravě, jízdné taxíkem, ubytování, školení apod, bychom chtěli připomenout, že je možné si zažádat o vrácení DPH, která byla zaplacená v ceně zboží a služeb v jiném členském státe Evropské unie. Zažádat lze prostřednictvím elektronické žádosti o vrácení DH při splnění konkrétních podmínek daného členského státu.
Tuto žádost lze podat nejpozději do 30. září kalendářního roku následujícího po období pro vrácení daně – konkrétně termín pro podání žádosti o vrácení DPH za kalendářní rok 2016 je do 30. září 2017. Období pro vrácení DPH činí nejvýše 1 kalendářní rok, nejméně 3 kalendářní měsíce. Výjimkou je období kratší než 3 kalendářní měsíce, a to v případě, kdy představuje zbytek kalendářního roku.
Žádost o vrácení DPH může podat:
- Společnost, která je v období pro vrácení DPH registrována jako plátce v tuzemsku
- Společnost, která má sídlo, místo podnikání nebo provozovnu v tuzemsku
- Společnost, která nemá v jiném členském státě (v němž o vrácení DPH žádá) sídlo, místo podnikání ani provozovnu, a to dle pravidel daných v příslušném členském státě
- Společnost, která v období pro vrácení DPH neuskutečňovala pouze plnění osvobozená od DPH bez nároku na odpočet
- Společnost, která v období pro vrácení DPH neuskutečnila dodání zboží ani poskytnutí služby ve státě vrácení daně, které se považuje za dodané nebo poskytnuté v členském státě vrácení daně (výjimku tvoří plnění podléhající režimu reverse charge)
Pro podání žádosti jsou stanoveny limitní částky DPH, kdy je možné žádost podat. Limit se vždy vztahuje k celé žádosti o vrácení DPH nikoliv k jednotlivému daňovému dokladu:
- 400 EUR či ekvivalent této částky v příslušné národní měně pro období kratší než 1 kalendářní rok, avšak nejméně 3 kalendářní měsíce
- 50 EUR či ekvivalent této částky v příslušné národní měně pro období 1 kalendářního roku nebo zbytek kalendářního rok
- jednotlivé členské státy mohou mít nastaveny vlastní limitní hodnoty částek DPH, od kterých lze žádat o vrácení DPH.
Postup při podání žádosti:
- zažádání o přidělení přístupu do „Aplikace pro vrácení DPH z jiných členských států EU“, která je dostupná na daňovém portálu Finanční správy České republiky
- rozhodnutí správce daně, které správce učiní do 15 dnů ode dne obdržení žádosti
- poté je možné podat žádost o vrácení DPH prostřednictvím daňového portálu, přes který bude žádost i zaslána do příslušného členského státu
- správce daně státu vrácení doručí rozhodnutí k podané žádosti do 4 měsíců ode dne jejího obdržení. Pokud si správce daně státu vrácení vyžádá doplňující informace, doručí rozhodnutí maximálně do 8 měsíců ode dne obdržení žádosti
Celkový proces o vrácení DPH z jiného členského státu je administrativně náročným procesem, doplňující údaje a informace, které si správce státu vrácení vyžádá, je většinou potřeba poskytnout v jazyce členského státu a v případě nesplnění formálních požadavků může správce daně státu vrácení žádost o vrácení DPH zamítnout.. Proto je na straně žádající společnosti vždy dobře zvážit, v jakém případě (zejména s ohledem na částku DPH, o kterou žádá) se vstoupení do tohoto procesu „vyplatí“.